Miljøvennlig trening

Hvordan kan du trene på en mer miljøvennlig måte? Frisk luft øker lykkefølelsen vår, og utetrening kan være både billig, sunt og miljøvennlig. Det er imidlertid også fort gjort å havne inn i et utstyrshysteri som slett ikke er bra for kloden vår. Jeg har funnet noen gode tips til hvordan du kan gjøre neste treningsøkt litt grønnere.

1. Du trenger ikke så mye treningsutstyr

La oss begynne med et opplagte først. Du trenger ikke siste skrik innen treningstøy eller løpesko. Hvis du virkelig trenger nytt utstyr, så bør du kjøpe brukt eller velge klær av naturfiber. Selv sverger jeg til ull. Merker som Nike, Kari Traa, Bjørn Dæhlie, Devold og Helly Hansen unngår bruk av sølv eller andre problematiske antibakterielle stoffer i produktene sine.

Du trenger heller ikke så mye utstyr hvis du trener med kroppsvekten din. Da unngår du å kjøpe dyre manualer og vekter. Kom deg heller ut i skogen eller bruk nærmiljøet. Ved å unngå utstyrshysteriet gjør du treningsøkten billigere og mye mer miljøvennlig.

2. Prøv plogging

Plogging kombinerer jogging med søppelplukking og jeg lover at du føler deg dobbelt så lykkelig etter en løpetur med plogging enn om du hadde løpt forbi alt avfallet. Ta alltid med en pose når du er ute og løper, så kan du plukke med deg det du finner underveis. Er du litt skeptisk? Da kan du begynne med en liten brødpose og se om det gir mersmak.

3. Ta sykkelen til jobben

Det er mange som har mulighet til å sykle til jobben. Det tar faktisk ikke så lang tid å sykle til jobben om du bor noenlunde i nærheten. Selv syklet jeg gladelig 4 mil hver dag (2 mil hver vei) for å komme meg til jobben. Da jeg hadde min første sommerjobb på bygda som tenåring syklet jeg 8 mil hver dag for å selge jordbær. Jeg er sikker på at du også klarer å la bilen stå og prøve deg på å trå pedalene noen dager i uka. Har du ikke sykkel? Det finnes mye flott på Finn.no!

4. Løpesko er overvurdert

Misforstå meg rett, jeg ser verdien i gode løpesko, men produsentenes påstander om at en løpesko varer X antall kilometer er bare tull. Jovisst mister skoen de gode dempingsegenskapene sine, men musklene dine gjør opp for det og blir stadig sterkere desto mer slitt sko du får. Problemet kommer når du kjøper nye sko og venner deg til dem, for så å løpe i det slitte paret igjen. Da kan du ha mistet muskelmassen du har opparbeidet i alle de små musklene som sitter i leggene og føttene. Selv foretrekker jeg minst mulig demping og null dropp, og jeg løper gjerne 100 kilometer i uka.

5. Løp for å redde verden

Dette er kanskje ikke min favoritt, da jeg forsøker å holde antall apper nede på et minimum. Men jeg vet at mange finner verdi i å løpe til inntekt for miljøet. Et populært alternativ er Charity Miles, som donerer et lite beløp til en veldedighet du velger fra en liste for hver kilometer du løper eller sykler. Videre er Adidas-appen Runtastic en treningsplattform som kombinerer bevegelse med bærekraft. Det legges fortløpende ut miljørelaterte treningsprosjekt som Run for the Oceans og Run Wild.

Trenger du flere tips?

Ta gjerne kontakt om du lurer på noe eller trenger flere tips til hvordan du kan gjøre treningen din grønnere. Jeg trener minst 7 dager i uka og har ganske lang erfaring når det kommer til bærekraftig løping. Sammen kan vi gjøre bærekraftig trening et velkjent begrep.

Hei!

Har du noen innspill eller spørsmål i forbindelse med dette innlegget? Send gjerne en e-post til hei@gerrit.no.

Gerrit Karafiat